Lovijsa

Day 3 - Your favourite quote

Jag har inget särskilt citat jag tycker mycket om, men ett som ständigt ploppar upp vid olika situationer är: "Var å ein me sett". Direkt översatt "Var och en med sitt". Jag försöker att vara en person som inte dömer, som inte drar alla över en och samma kam. Men det är ju så himla svårt. Jag vill försöka att inte döma människor innan jag lärt känna dessa och att unika människor ska bli accepterade precis som de är. Jag bryr mig inte om människors klädstil, hårfärg, religion, åsikter eller läggning längre för att varför skulle jag vilja sätta energi på att döma och tycka mindre om någon bara för det?

Jag har på senaste tid undvikt att argumentera helt enkelt för att jag inte haft lust att föra fram min åsikt. Jag blir vanligen påhoppad ganska snabbt för att jag hör till någon majoritet eller minoritet och det stör mig. Jag blir ofta väldigt upprörd och pulsen rusar iväg vid argumentation så istället har jag ryckt på axlarna och tänkt "var å ein me sett". Dessa argumentationer har ofta då handlat om väldigt oväsentliga saker som jag inte känt att jag behöver vara delaktig i. Deltar jag aktivt i diskussioner vill jag gärna föra fram min åsikt och för att bibehålla lugnet då (enligt mig) dåliga åsikter kommer från motparten tänker jag allt som oftast "var å ein me sett - men jag håller fast vid min ståndpunkt". Kanske det framöver skulle hjälpa att även säga det rakt ut? Jag borde testa.  

Det hela handlar om respekt. Att respektera andra som de är och inte skapa mer hat än vad som redan finns. Jag vill klargöra nu att jag inte tycker terroristorganisationer är "var å ein me sett" utan att vi faktiskt behöver få ett stopp på de hemskheter som sker runtom i världen, men kom ihåg att alla är människor.

När människor gör oväntade val som förändrar deras liv behöver jag inte bry mig utan "var å ein me sett". Jag hatar att få höra saker ryktesvägen och skvaller är ointressant och oftast orelevant för mig. Tänk på mitt citat nästa gång du hör skvaller med negativ mening, det är så skönt att tänka sig att folk också säger och tänker så om mig, att jag är jag och jag med mitt. Du med ditt. Ni med ert. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress