Lovijsa

STORYTIME - Varför är jag hudvårdskonsult?
Våren 2015 - samma vår som jag tog studenten och åkte på semester till Rhodos blev jag hudvårdskonsult för Mary Kay. Min äldre syster har varit konsult i hur många år som helst och jag har haft lyckan att få bra hudvårsprodukter och smink sedan jag var 12-13 år gammal. Det var på något sätt bara en självklarhet att jag också skulle bli konsult när jag väl fyllde 18 år, och så blev det. 
Jag hade ju förstås stora planer, jag skulle hålla jättemånga hudvårdsklasser och träffa massa nya människor. Så blev det inte. Min rosa bubbla sprack. 
Det ligger hårt jobb bakom framgångsrika konsulter. Alltså inte bara hårt, utan enormt hårt. Jag avgudar kvinnorna som faktiskt har förmågan att klara av det. Man ska ringa runt, ta en massa nej, boka klasser och hålla klasser och främst sälja för att bli något. Det har inte alls känts som min grej, från första början. Jag har själv hållit två hudvårdsklasser och en sminkning och sen dess har jag bara inte hittat tid eller motivation till att satsa på mitt Mary Kay. Jag trivs inte med att hålla klass - konstigt nog eftersom jag trivs superbt med att hålla simskola och inte var det heller problem när jag höll kurs i hur man säljer på nätet. Jag gillar att prata inför folk och tycker om att stå i centrum. Jag älskar att inspirera människor och ge tips och råd. Men inte på hudvårdsklass. Det beror väl mestadels på att jag känner mig osäker. Osäker på om kunden tycker jag tvingar på henne produkter, produkter som kanske känns dyra, produkter som jag avgudar men som inte hon riktigt förstår varför jag gör det. Detta har gjort att jag håller min hudvårdsklassväska i gott förvar tills jag kanske eventuellt någongång känner att den får komma fram igen. Däremot har jag några kunder som jag hör av mig till när jag sätter in beställning, bara så att dessa ska få chansen att få tag på produkterna enkelt. Jag klarar mig inte heller utan vissa produkter och det är väl nog en orsak till varför jag inte kastat in handduken helt och hållet. 
 
 
Jag har tidigare enbart använt Mary Kays produkter men har nu hittat en värld full av andra märken och typer och det är jag glad över. Jag vill ha det så, inte enbart Mary Kays produkter. Dels för att plånboken strejkar ibland och dels för att jag är en nyfiken varelse som vill pröva på nytt. De produkter som jag inte byter bort på en lång stund är mina hudvårdskrämer, en maskara och en foundation av MK. Dessa har jag använt i över fem år och jag har aldrig prövat bättre än dem så de får förbli produkterna jag inte klarar mig utan längre. Så, så länge jag inte klarar mig utan de produkterna lär jag också ska fortsätta vara konsult. Inte en aktiv konsult, utan så mycket jag orkar och förmår. 
Så ser det ut i nuläget, Mary Kays produkter i all ära men jag klarar inte riktigt av hela karusellen kring att vara en aktiv konsult med ett annat jobb vid sidan om studierna. Dessutom är inte hudvårdskonsult mitt drömyrke och jag kommer antagligen studera många år till för att få ett yrke jag älskar och trivs med. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress