Lovijsa

Vikthets - säg nej som jag redan gjort för längesen!
Nu rasar det in arga inlägg om vikt och utseende på finlandssvenska bloggares facebooksida och jag blir inget mer än onödigt irriterad. Så irriterad så jag tänker dela med mig av min upplevelse - med all respekt för alla människor där ute i bloggvärlden och andra världar. 
 
För det första: WHY CARE?! Varför skulle jag bry mig om den och den bloggaren gjorde den och den dieten och kom fram till det och det. Det är trots allt hens beslut att gå igenom dieter eller experimentera med sin kropp. Man har en sån otrolig frihet som bloggare att kunna skriva vad man själv vill och då låter jag folk göra det utan att börja hacka på bloggaren om att "det påverkar unga flickor till att göra något dumt". Jag skriver ju precis vad jag vill här på min blogg så varför inte låta andra göra det? Om hen upplevde dieten som något gott är det en mänsklig reaktion att skriva positivt om den saken. Jag läser och väljer sen som kritisk läsare om jag då tror på det eller ej. Att sen unga flickor blir påverkade av stora internetkändisars matvanor eller dieter är ju sen en heelt annan sak... 
...Ja vi kommer in på det området som känns så ändlöst. Man följer pinnsmala modeller på instagram, inspireras av muskolösa kvinnor och börjar svälta sig själv.. Ser ni själva? SVÄLTA sig. Det är en lite väl stark benämning som kommer där efter muskolösa kvinnor, eller? Alla fattar från att man föds att föda är det människan inte klarar sig utan. Vi funktionerar inte utan föda, så vem bryr sig egentligen om vad man äter då för alla kommer vi till den punkten i livet när vi inser att man inte kan sluta äta, trots att mångas väg dit har varit kringelkrokig.
Nyckelorden här är kursiverade; Hälsa, träning, kropp och utseende. De onda idioterna runtom oss ständigt och jämt, ännu mer nu än då. Alla tänker på åtminstone ett av de nyckelorden minst en gång per dag. Jag ryser till lite grann för att även jag gör det. Ett viktideal, för vem? Det finns ingen Matti Meikäläinen som säger att vi ska väga precis så och så mycket eller att vi ska kunna visa upp våra utstående nyckelben som något vackert. Alla ser olika ut, alla ska få äta precis som man vill och alla ska få vara nöjda över sin kropp. Men är det så enkelt?    
Jo, för mig är det enkelt. Jag har varit i en period just nu då jag gått märkbart upp i vikt (och jag är medveten om det och har fått kommentarer, ja). Som ung tjej tävlingsidrottade jag i bland annat skidåkning och terränglöpning så därav har träningen alltid varit viktig för mig men tävlandet är inte något jag prioriterar som nummer ett längre. Nu vill jag träna så jag mår bra och kommer att må bra i framtiden.
Jag har börjat tänka så otroligt långsiktigt. "Om jag förebygger benskörhet genom att springa i trappan istället för hissen gör jag det" eller "Ska jag faktiskt ta en drink till, tänk på levern?!" (Hahahha...) Det är svårt att förklara, men jag har fullständigt slutat bry mig i vad andra tycker och jobbar på min kropp för mitt eget bästa. Jag är fullt medveten om att jag gått upp i vikt - men låt då mig själv jobba på det! Jag behöver inte tillsägelse eller bli påtvingad en detoxdiet. Jag gör det om jag vill, för min egen skull, gör det du också. 
Jag hoppas ni förstår vad jag ville ha ut av detta inlägg, alla äger sin egen kropp. Ät vad du vill, det är ändå du själv som står för det! Gör vad du vill, det är du själv som står för det! Sen drömmer jag om den dagen människor kan stå upp för de elaka kommentarerna de ger och istället övergå till "soft kritik" istället. Diskutera ämnet istället och var open minded, alla tänker inte som du, du och du.
 
Tack för mig, med all respekt. 
 
 
Jesc

Tummen upp för dähä inlägget.. Om vi ska gå till vetenskapen kan vi ju å konstatera att vara för smal har också negativa hälsoeffekter spec hos kvinnor. Bl.a. ökar risken för osteoporos och demens om man e underviktig, kollar man på hur många dementa ser ut idag ser vi ofta en slank kvinna. Men då igen ser vi på hjärtsjukdomar ser vi ofta en överviktig man.. Så måtta me allt å som du sejr äta bör man annars dör man!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress