Lovijsa

Simmasimma!
Många av er undrar säkert vad jag gör om dagarna. Just nu sitter jag hemma i mitt flickrum hos mor&far, det är fyllt med kappsäckar,fyllt med kvarlämnade men hemskt viktiga saker, mina kläder och gåvor som inte just nu får plats hos oss i Esbo. Jag har min gamla 120 centimeters säng här som är mjuk som ett moln. (Skarpa sängar är alltså my thing) Det är en hemsk oreda här men så var det också så länge jag bodde här på heltid. Igår kom jag hem från en weekend i Esbo och idag kallade jobbet igen. 
 
Vad jobbar jag med i sommar? Jag är anställd av Folkhälsan för att hålla simskola tillsammans med tre andra simlärare + tre lekledare i grannbyn. Vi har tre grupper om dagen med ca. 40 barn i varje grupp och vi har max 10 barn i vattnet per simlärare. Jag har fått lite frågor angående jobbet som simlärare som jag nu tänker svara en gång för alla på. 
 
Simmar du också med barnen?! -Nåjåå. Vi har alltså barn i åldrarna 6-12 i simskolan och vissa är inte simkunniga vid start. Att släppa 10 barn i vattnet och själv stå på stranden skulle alltså sluta i kaos och de facto att någon knappast skulle lära sig något. 
 
Får barnen ta simmärken ännu som förr i tiden? -Kyllä. De flesta barn vill ta simmärken och märken som intressemärket och talangmärket är sådana som är utformade så att man helt enkelt lär sig på samma gång som man ska uppnå en viss poäng. Märkena är alltså hemskt genomtänkta och t.ex. till intressemärket ska man stå på händerna i vattnet för att lära sig hur man startar när man ska djupdyka - dvs. till talangmärket som är följande i ordning där du ska dyka två eller tre gånger ner till två meters djup. Jag är inte en simlärare som tvingar barn att ta märken. Vill de inte så behöver de inte, men alla kan ändå vara med när vi tränar olika grejor till märkena. Vissa barn blir också pushade på hemifrån att ta märken men för mig är det absolut ingen skillnad. Det är klart det är kul när barn är målmedvetna och tränar för att nå framgång och man sen får ge detdär lilla tygmärket. 
 
Aj du simmar med våtdräkt? -Ibland om vattnet eller vädret tär på kroppen. Testa själv att stå i vattnet tre gånger om dagen när vattnet är 15-16 grader varmt, lår och tår blir lätt väldigt kalla och då är det bra att det finns våtdräkt. Barn får också ha våtdräkt men vid simprestationer bör den vara av eftersom den kan hjälpa till vid exempelvis flytning eller försvåra vid simning.  
 
Hurudan är simlärarutbildningen? -Intensiv men du har kunskap för livet när den är avklarad. Den gick av stapeln under tre helger, fredag-söndag och du ska nog kunna doppa huvudet om du vill gå den. Intresse för simning och att lära andra simma är också ett plus. Utbildningen i sig är ganska svår, du ska kunna alla simsätt korrekt, du ska klara av ett livräddningstest och sen dyka ner till minst 4 meters djup. Man har tid mellan helgerna att öva och det rekommenderar jag. Folkhälsan är en otroligt bra utbildare och vi simlärare går dessutom fortbildning varje år. Det är väldigt intressant och lärorikt! 
 
Va, jag trodde ni simmar i simhall? -Nej, vi simmar i en å. Man ser ca. 30cm framför sig i vattnet samtidigt som man har en svag odör av rapa när man kommer hem. :) 
 
Sätt för guds skull dina barn i simskola, helst sommarsimskola så att de blir vana med vatten ute. Vi nästintill omringas av vatten så därför tycker jag personligen det vore lag på simkunnighet. Så många onödiga drunkningar varje år som eventuellt skulle kunna förhindras. Det är heller inget fel på simhall men ta vara på de soliga dagarna och simma med barnen ute. 
 
 
Jag hittade en vacker bild på datorn som jag fotade på Sri Lanka. Vatten man kan simma i är bästa vattnet. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress