Lovijsa

Att komma till insikt
Efter ett jädrans svettigt yogapass på mitt golv (ja, jag svettas av allt) har jag nu kommit till insikt om en hel del saker jag ska ha avklarat inom en snar framtid. När jag låg där i avslappningsmomentet kände jag att datorn och bloggen måste ta min dos av dessa tankar. Jag har också bestämt mig för att börja dricka mjölk igen. Tre veckor och nu går det inte att vara utan längre. 
 
Vad är det då jag kom till insikt om de två minutrarna där på min svettiga matta?
- Jag oroar mig för allt och i detta nu känns mitt liv allt annat än lätt. Oron inför framtiden, oron om man någongång ska kunna få ett yrke men främst om man kommer bli anställd och ha ett jobb. Hur tar man sig igenom studietiden? Det är knapert med pengar, man har uppgifter och tenter i fem års tid. Jag gör en liten lista nu känner jag, över allt jag oroar mig för så kanske tankarna lägger sig en stund då jag får smälla igen datorn efter detta orosinlägg. Det brukar hjälpa mig. Att jag får sätta mina tankar svart på vitt. Oftast hittar jag alltid en lättnad och stenen som så länge satt extravikt på axlarna rullar bort för en stund. Det kommer många negativa inlägg här på raken men å andra sidan kan jag ju med glädje se tillbaka på dessa inlägg om några år och förundras hur livet kan förändras och hur det är i ständig utveckling. 
 
  1. Jag har två konserter på inkommande. Båda lika viktiga och jag har ganska mycket jobb innan mina stycken är färdiga. Jag vill bara känna känslan man har efter en bra konsert i maggropen NU. Jag vill att jag ska kunna mitt material utan och innan så jag inte behöver känna ångern över varför jag inte övat mera.
  2. Sibelius-akademins inträdesprov närmar sig. Behöver jag säga mera?
  3. Jag vet ännu inte om jag flyttar ensam till Helsingfors eller om R får komma till det civila livet i sommar redan. Ska jag flytta ensam, borde jag hyra en tvåa redan då eftersom R nog kommer att flytta dit så snabbt som möjligt? Ovissheten är det värsta just nu.
  4. Det ekonomiska i framtiden. Jag är ju inte den bästa pengahanteraren. Jag tycker om att köpa saker och jag mår bra när jag får hålla saker jag gillar i min hand. Jag är en materialist, kom hem till mig så får ni klart bevis på det. Pengar kan köpa lycka, hur ska jag må när jag inte får köpa t.ex. smyckestillbehör eller en sminkborste under studietiden? Borde jag börja spara pengar nu för att inte behöva leva på makaroner? Det finns inte en tanke på att jag skulle ta ett jobb när jag flyttar till Helsingfors. Nono. 
  5. Mitt jobb. Det knager på mig, inifrån ut. Speciellt jobbigt är det med nattskiften och skiften efter en skoldag som varat från 9-16. Jag tycker mycket om mitt jobb men jag har inte heller prövat på att bara studera och inte behöva tänka på jobbjobbjobb. Extraknäck vid sidan av studierna kan också knäcka dig.
  6.  Sommarjobbet som simlärare. Det vill jag så gärna ha, det är det bästa jobbet någonsin och skulle kunna jobba heltid som det. 
  7. Min D-kurs i piano. Vad jag ska framföra är väl klart, när vet jag inte än och HUR är den största frågan. Hur ska mitt lilla huvud kunna minnas mina stycken utan noter? Jag kämpar varje dag med att få två toner att sitta. Sist och slutligen brukar det nog alltid lösa sig bara mitt huvud får den tid det behöver och min motorik sitter som hugget i sten.
Jag är färdig nu. Och oj så skönt det känns. Nu vet jag att jag inte behöver tänka på dessa saker ikväll längre för nu ska jag sätta huvudet åt John Blund och vila bort stress och oro. Vila har jag poängterat förut och jag gör det även nu. Vila, yoga, goda vänner och katten är mina botemedel just nu.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress