Lovijsa

Bloggalan, nej tack.
Nu kommer hon fram igen, kärringen mot strömmen. Ifjol var det samma sak, hon var kärringen mot strömmen. Mina ögon blir trötta så fort jag loggar in på Bloglovin eller Facebooks Finlandssvenska bloggare sida och ser något inlägg om nomineringar till galan. Alla pratar om det, alla har sina favoritbloggar hit och dit. Jag är redan trött på det och det är en månad kvar. Läs här varför jag inte heller besökte galan ifjol.
Det är väl främst för att jag tänker på alla de som inte blir nominerade, som inte kommer få synlighet som de kanske skulle behöva. (Jaja, jag å er ein som ja tänker på.) De som jobbar *rslet av sig för att ha en blogg man vill kunna vara nöjd över. Det känns precis som att alla nominerar samma bloggare, samma som blev nominerade ifjol. Och iår har många bloggare även drivit en personlig valkampanj. Är detta något presidentval i svenskfinland? Måste det vara så himla allvarligt? 
 
Det känns som att det blivit mer en slags tävling än någon kul grej för oss finlandssvenska bloggare. Jag har bloggat i över sex år och aldrig har jag känt mer press än vad jag gjorde innan jag slutade blogga i våras. Redan när facebooks sida "Finlandssvenska bloggare" startades fick jag prestationsångest. Förr läste jag bloggar jag ville läsa, då den sidan skapades började jag läsa bloggar för att hänga med vad kompisarna pratade om för att alla läste de större bloggarna eftersom de syntes där på sidan. Jättekul, men tillsist valde jag att sluta blogga för att jag inte klarade av pressen. Pressen på att min blogg måste bli lika bra som de stora bloggarna, annars var det inte värt det. Nu har jag börjat tänka om. Jag har väl växt som person. Jag vill att min blogg ska vara min blogg, jag skriver det jag vill skriva, publicerar de bilder jag själv tycker om. Jag struntar fullständigt i vad någon annan tycker. Jag vill ha det som min dagbok för jag har så många vänner och bekanta som inte befinner sig på samma ort och som har följt mig i de sex år jag bloggat och jag får så mycket positivitet av dessa. När man väl träffas vet de sen ganska mycket om mig eftersom de har läst det på min blogg. Så kul att kunna hålla kontakt på det sättet och så kul att någon vill följa mitt någotsånär spännande liv. Jag känner bara att jag inte vill vara med i gemenskapen som finlandssvensk bloggare på en glammig gala, sätt inte kaffet i halsen nu. 
Det blir väl mer spännande när jag publicerat detta inlägg. För här och nu bekänner jag för er alla, jag kommer inte nominera någon och jag kommer inte besöka galan. Så tråkig är jag. Så trött är jag på att det byggs upp mer och mer stress och press över bloggandet. Tänk på alla små bloggar där ute som kanske får en nominering, om ens någon alls.
 
Det är så skönt att vara kärringen mot strömmen ibland. Hur som helst ska alla ni som tänker gå ha det jättekul och lycka till med nomineringarna! Och jättebra jobbat ni som startat galan, det är rätt så häftigt att det blivit så stort. Och det är inte av avund jag skriver detta inlägg, det vill jag ni ska ha klart för er. För somsagt, jag bryr mig inte om något annat än att jag får göra det jag själv älskar - att blogga på mitt vis utan att ha någon förebild jag apar efter och utan att bli världens största blogg. Det är väl jag som är ganska tävlingsinriktad och förr jämförde jag mig mycket med andra, vilket jag kommit över nu. Jag är väl ingen omogen tonåring längre och förstår att inte sätta press på mig själv, mer än jag klarar av åtminstone.
Sen publicerar jag mina inlägg på finlandssvenska bloggares sida för att hitta likasinnade bloggare som mig och för att det alltid är kul med en statistik som puffas upp lite, så det ska ni ha ett stort tack för Finlandssvenska bloggare och grundarna bakom Finemang! Man hittar definitivt finlandssvenska läsare hos er.
 
Med dessa ord önskar jag er en fortsatt trevlig höst. Nu har jag ett samarbetsinlägg att se fram emot! Det kommer upp på söndag.
 
 
Anonym

"Det känns precis som att alla nominerar samma bloggare, samma som blev nominerade ifjol. Och iår har många bloggare även drivit en personlig valkampanj. Är detta något presidentval i svenskfinland? Måste det vara så himla allvarligt?

Det känns som att det blivit mer en slags tävling än någon kul grej för oss finlandssvenska bloggare"

PRECIS SÅ KÄNNER JAG OCKSÅ. Tack för att du sade det så bra när jag inte själv kunde.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress