Lovijsa

Tankeväckare.
Titta på några av dina klädesplagg du har hemma i garderoben. Var är de tillverkade? Hur mycket betalade du för plagget? Hur många gånger har du använt plagget? 
 
Jag tittade en kort serie som handlar om tre norska ungdomar som åker till Kambodja för att nå den hemska sanningen och blicka in i människors liv, människor som jobbar på klädfabriker. Nu efteråt skäms jag över mig själv. Varför förstår inte världen vad som pågår. Varför måste det kännas helt hopplöst att ens försöka rätta till orättvisor? 
 
Idag konsumerar vi kläder mer än någonsin. Köper nytt hela tiden. Dina pengar går inte till välgörande ändamål. Snarare till dessa pengakurirer som räknas till de rikaste människorna i vår värld. Indirekt sett. Titta på serien, tänk efter. 
 
 
Vad kan vi som välbärgade finländare göra? Gör du något eller stöder du detta och menar att mäniskorna i Kambodja hade otur som blev födda där? Tänk om du själv var född där och tvingades leva på 3$ i lön per dag och jobba 8-12 timmar. 
 
Jag vill väcka diskussion, kom med goda tips och råd för att väcka tankar hos flera. Släng in en kommentar bara om du ens vill försöka visa att du också bryr dig. Jag bryr mig. Och helst vill jag kunna göra något för att motverka dessa usla arbetsförhållandena som råder i vår värld. 
 

Bilden är ur serien "Sweatshop" 
Karolina

Jag har funderat mycket på sånt här på sistone. Men hur kan man som konsument påverka då? Vilka klädkedjor VET vi att har bra arbetsförhållanden för sina arbetare? Jag undrar alltså på riktigt, för jag skulle också vilja påverka. Borde man bara köpa inhemskt kanske? Men som fattig studerande har man inte råd att klä sig i Marimekko från topp till tå heller liksom...

Det jag personligen gör för detta är att jag shoppar väldigt sällan, alltså verkligen bara när jag behöver något. Tycker det är bra att den här frågan lyfts fram!

Svar: Jag tror nog man måste läsa sig in på detta ämne riktigt ordentligt för att sen kunna sålla bort kläder som kommer från dessa fabriker. Men hur vet man att det hjälper? Inte kommer människor någonsin sluta handla billiga kläder, men man kanske kan få en minskning på konsumtionen. Speciellt fattiga studeranden måste tänka billigt och nej, marimekko är inte ett alternativ för mig just nu heller.. ;)
Lovijsa

C

Det är en viktig fråga du ställer fram. Jag tänker bara högt nu liksom, varför köper vi inte mer utav de snäppet dyrare käderna? Vi skulle så som konsumenter vinna på det i längden, (de har oftare bättre kvalitet) och det är eller borde vara i bättre förhållanden de uppkmmit i. Men då förutsätts det förståss att man inte är shopping tokig eller fattig studerande...

Svar: Absolut, och varför är det så svårt att förstå att lite dyrare kläder faktiskt håller både form och kvalitet? Shoppingtokiga människor finns det för många utav, så många att man borde starta samtalshjälp..
Lovijsa

daniela

Jag har också sett den här filmsnutten, och visst kändes det hemskt och orättvist. Tyvärr så undrar jag liksom Karro, vad kan man egentligen GÖRA åt saken? För även om jag slutade handla på t.ex. H&M skulle de nog fortsätta tillverka lika mycket kläder som förut, och om så många slutade handla på H&M att de skulle gå i konkurs (skulle knappast hända, men) så skulle de som jobbar på fabriken bli utan jobb helt.

Svar: Jag tror vi måste börja i någon annan ände. Kanske protestera för arbetstagarnas löner? Inget mig emot att priserna på kläderna på H&M skulle stiga för att de stackars människorna ska få bättre lön och jag tror inte heller H&M kommer gå i konkurs på en väldigt lång stund. Om jag minns rätt hör H&M:s VD till en av de rikaste i hela världen..
Lovijsa

Anna J

Fint att du tar upp ämnet!

Tyvärr är det så att även dyrare märken utnyttjar arbetskraft. Det räcker inte med att köpa ett dyrare plagg och tro att det ska rena ens samvete. Leta efter GOTS märkta kläder istället. GOTS syfte är att hjälpa konsumenten välja produkter som är bra ur ett helhetsperspektiv med hänsyn till både miljö och socialt ansvar. GOTS tar hänsyn till odling, plockning, beredning och tillverkning av själva plagget.

Allternativet är att köpa seconhand. Då får kläderna i varjefall en längre livscyckel.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress